Monday, October 03, 2016

Social Media Manager Malaysia: Hanis Pastry by shahroll




As salam, hello readers...

Masih dalam cuti umum untuk Maal Hijrah 1438H semalam dan hari ni chill out dekat rumah saja. Sambil lepak, boleh lah update blog shahrulhairydotcom ni, blog sumber informasi anda, ewaahhhh!

Ok, hari ni aku nak share kerja-kerja sebalik tabir, seorang pengurus media sosial dari sudut pandang aku yang memang menjaga beberapa Facebook page dan Instagram business (serious business!) yang buat duit ratus-ratus sehingga yang beribu-ribu Ringgit Malaysia.

Hanya sebagai contoh, aku revealed kan Hanis Pastry, ok?


 Jenama Malaysia: Hanis Pastry

Hanis Pastry nama yang aku create dalam tahun 2015. Kiranya, dah establish dari tahun lepas lagi. Masa tu aku lihat, business ni hanya membuat popia simpul dan design lama untuk logo pun tertumpu pada 1 produk. Ini membuatkan aku terfikir, kenapa tak letak nama yang umum dan boleh jual banyak produk?

Akhirnya, my wife setuju untuk letak nama "Hanis Pastry" untuk penjenamaan semula dan digunakan sehingga hari ini dengan come out dengan produk-produk terbaru seperti Brownies dan Kek Coklat.


Belajar pasal Photoshop
Part yang perlu korang belajar serba sedikit, Adobe! Perisian ini memberikan korang kepuasan dalam membuat design poster dalam Facebook, flyers online ataupun nak tepek dalam blog. Semuanya boleh dilakukan sendiri tanpa perlu keluarkan kos untuk orang lain design.

Contoh seperti dibawah;

poster saiz Instagram: 450x450 pixel


Brand your product-Hanis Pastry
Lepas dah ada logo, setiap kali upload dalam jaringan media sosial, perlu ada logo disertakan sebagai watermark korang. Untuk kerja upload, biar owner sendiri tentukan samada nak letak logo atau tidak. Setiap gambar berbeza-beza keperluannya.

Tapi sekarang orang nak buat biz senang. Curi je gambar dalam online, lepas tu ambil pre-order (siap bayaran!) lepas tu tak deliver. Memang hampas orang macam ni, haukkkk!!

enjoy your biz!

Final product- Hanis Pastry


No comments: