Saturday, June 15, 2013

(review) filem PECAH by shahroll




As salam, hello readers...

11 Jun lepas aku bersama founder IniMedia, Azri ke eCurve Damansara untuk menonton pra-tonton filem PECAH yang mana diadaptasi dari best seller novel Fixi. Majlis gala ini juga di serikan dengan persembahan dari Projek Pistol yang membawakan lagu "Turun Dari Langit" dan juga "Wanita Seluruh Dunia"

Projek Pistol

Tepat jam 9 malam, kami dah bersedia untuk menghadam filem ini dengan mindset yang berbeza. Sebab pe? sebab, ini pertama kali novel "crime" diadaptasi ke filem dan aku melihatnya juga untuk pertama kali. So, expectation aku adalah tinggi!

Review:

-Kisah dimulakan dengan flashback. 15% dah down disebabkan dimulakan dengan pengimbauan. Nak dijadikan "teras" pada part-part yang lain, so style ni lebih mudah.

-Scene rompakan bank membosankan.

-Sinematograpi yang biasa-biasa saja. Suntingan juga biasa. Tetapi ada sikit menarik seperti CSI movie yang biasa aku tonton di AXN Channel bab yang ada 2-3 windows dalam 1 scene.

-Pelakon semua berjaya membawa watak masing-masing. Lebih-lebih lagi Sofi Jikan.

-Handling camera yang agak rush dan kasar. Aku tak tahu kenapa, mungkin ingin mencipta kelainan atau mungkin.... entahlah. Agak kepeningan aku bila menonton (certain part)

-"Related Scene" ada dan plot agak menarik. Walaupun tak 100% mengikut penulisan di dalam novel, tetapi kata penulis asal novel ini, "emosi" nya adalah sama.

-3/5 bintang untuk filem ini.

Cerita ni tak santai. Tetapi ada part yang menghiburkan. Otak kiri dan kanan harus berjalan seirama untuk mentafsir setiap scene yang dihidangkan. Well done to all production team!

13 Jun 2013!

sesi ramah mesra bersama pelakon, penerbit, pengarah...

Sidang Media...

wrap up! habiss...

enjoy!

No comments: