Tuesday, January 28, 2014

Preview filem "LAGA" by shahroll




As salam, hello readers...

Setelah 5 hari tayangan filem LAGA ini, baru aku "berani" nak keluarkan review based on aku punya pengalaman menonton pra-tonton. Bukan cerita ni tak best ke hape, cuma aku rasa filem ni target market untuk orang-orang dewasa dan veteran, tapi filem yang mempunyai mesej yang banyak sekali dengan masyarakat khasnya Melayu.

Review:

1) Mesej "laga" yang dimainkan oleh Hasan laga dalam filem ini mencerminkan realiti masyarakat Melayu itu sendiri yang cenderong untuk mempergunakan orang lain untuk mencapai matlamat peribadi. Ini cukup jelas dan nyata

2) Pelakon filem Indonesia, Tyas Mirasih agak keras dan seperti baru berlakon 1 filem. Mungkin gementar berlakon di Malaysia?

3) Karakter Ayu (Marsha) tak ubah seperti geisha tapi ini dalam versi filem Melayu. Maaf cakap, keadaan berkemban memang sangat popular di zaman dulu-dulu rasanya?

4) Nasir Bilal Khan yang memainkan watak orang kaya dan gatal, berjaya memikat hati aku sebab susah aku nak singkirkan watak "Tok Adi" yang dah melekat kekal dalam kepala otak aku ni

5) Syazwan Zulkifli adalah watak pembantu tetapi gaya persembahannya lebih dari itu. Nampaknya, tiada keseimbangan antara watak utama dan pembantu dalam filem ni.

Part-part teknikal aku tak sentuh, yang aku sentuh hanyalah plot dan juga watak. Aku malas nak cerita pasal teknikal sebabnya aku rasa mereka lebih arif pasal tu. Yang mereka jual hanya "cerita". Tanpa cerita yang menarik, kutipan filem dorang kompom hancus!

Gambar bersama pelakon filem LAGA;

bersama Ayu (Marsha Londoh)

blogger nienashah bersama idolanya, Syazwan Zulkifli

Bersama pelakon Indonesia, Tyas Mirasih

Otai lagi berbisa, Wan Hanafi Su!

enjoy!


2 comments:

:: My BeAuTiFuL wOrLd :: said...

dah lama kot x tgk cerita melayu kt wayang bkn taknak tp pyh nk ckp, hahaha

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

MBW:

hahaha~ i know.... susah wooo nak tgk yg bebetul MANTAP punya filem =)