Sunday, August 18, 2013

5 tips untuk belajar sambil bekerja by shahroll




As salam, hello readers...

Hasrat untuk melanjutkan pelajaran memang bagus dan terpuji sekali. Orang yang begini, aku tabik spring sebab, aku andaikan mereka dah fikir semasak-masaknya tentang pengorbanan masa, wang ringgit, tenaga dan sebagainya untuk mencari ilmu menambahkan pengetahuan yang ada. Teruskan ya?

Sepanjang aku ber-Diploma dari tahun 2008 sampai la sekarang (tak habis-habis lagi haa..) ada lebih kurang RM2,000 lebih dah aku belanjakan. Itu duit yuran saja lah, makan minum tak termasuk. Walaupun kami bekerja, kadang-kadang "semput" juga memikirkan nak bayar tu kan? So, pepandai korang nak nak menyimpan duit. HEHE!

Apa tips aku nak bagi?

#1- Sentiasa bersedia membuat tugasan
Bersedia macam mana? sedia dari segi masa. Sifat malas kadang-kadang mempengaruhi kosistensi korang untuk menghadap assignment yang ada. Kadang tak susah mana pun, tapi kalau dah malas, apa pon tak boleh!

#2- Perlu ada kawan dalam kelas
Maksudnya, kawan 1 batch. Bila belajar part-time ni, kawan memang penting. serius! Ada "masalah" sikit kalau korang masuk dalam kelas yang tak de kawan yang biasa buat tugasan sama-sama. Kenapa? kita tak tahu tahap komitmen dan juga kerajinan. 

#3- Tidak kedekut informasi
Kedekut di sini membawa pengertian, jangan simpan informasi yang penting dan tidak menyampaikan kepada kelas lain. Setiap kelas akan ada ketua kelas, so si ketua ni akan blast information kalau kelas batal ke, assignment kena hantar awal dan lain-lain. Kalau tak memang naya weh!

#4- Terima seadanya
Bagi aku gelak jap! HAHAHAHA! ok dah, part ni korang kena "pasrah" bila dapat lecturer yang tak best, tak masuk kepala dengan korang dan yang tak flexibel. Lecturer jenis macam ni agak susah untuk korang "mengipas" untuk dapat markah lebih. Walhal, korang tak payah kipas pon kalau korang memang dah bagus? 

#5- Nikmati keseronokkan menjadi pelajar
Apa pun yang korang lakukan, buat dengan hati yang enjoy. Baru "feel" nak belajar tu meresap dalam seluruh jiwa raga. Jangan fikir nak segulung Diploma tu je, jangan. Benda tu kertas biasa yang dicop oleh institusi tempat korang belajar. Paling kuat pon, merasa lah pakai jubah konvo? HEHE.

di depan Fakulti Teknologi Pejabat (FTP), Puncak Alam

enjoy!

2 comments:

ochs widdle said...

berbaloi info.thanks sharing bro!

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

OW:
Bukan ko amek DEGREE ke pe.. hahhaha.. semmpalll!