Saturday, July 20, 2013

Buah Avocado: Masak atau jus? by shahroll




As salam, hello readers...

Hai! jumpa lagi di lain post. Aku baru je lepas tengok rancangan AFC kat Astro. So, aku nak share ngan korang pasal 1 buah ni yang dinamakan "Avokado" hijau+hitam kulit luarnya. Korang pernah buat 1 sajian dengan buah ni?

Aku tak pernah. Tapi pengalaman aku dulu masa pergi jalan-jalan ke Sabah, minum air jus avokado sangat sedap tapi mahal. Kat sini pon ada jual tapi tak ramai sangat. Peniaga Sabahan selalu jual di Semenanjung air jus ni.


Gambar Hiasan
Avocado Salad (Tumblr)

Dengan ter-inspirasinya aku dengan rancangan tadi, aku rasa nak mencuba avokado salad. Sebab avokado mempunyai rasa lemak manis. Kebaikan buah avokado ni boleh dibaca kat SINI.

Nak resepi salad ni? lihat dibawah;

Ingredients
1 can tuna, packed in water
1 avocado, pitted and peeled
2 tablespoons olive oil
2 tablespoons lemon juice
1 green onion, sliced
One-half cup chopped parsley
Salt and pepper


Method
Place tuna and water into a bowl.
Chop avocado and add along with the rest of the ingredients.
Toss well and serve with crisp bread.

source: AFC website

enjoy cooking!

2 comments:

Unknown said...

memang sedap masak ngan avocado ni.. selalu campur ngan udang rasa dia macam durian merah lemak2 :)

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Hye Zyana!
Thanks singgah sini. Kalau u ada resepi dari avokado ni, leh share link kat komen ni k? =)