Sunday, June 30, 2013

Blended Learning concept: Memeningkan atau memudahkan? by shahroll




As salam, hello readers...

Hari ni merupakan seminar pertama untuk kelas BEL313. Apa benda course ni? ia adalah course untuk critical thinking. Dan yang paling best, kelas ni adalah Blended Learning (BL). Tak macam selalu, kelas ni banyak menggunakan i-class untuk berhubung dengan pensyarah. Hanya ada hari-hari tertentu berjumpa dan berbincang dengan pensyarah di dalam kelas.

Aku datang dari student PLK (Pelajar Luar Kampus) dan aku merasakan agak janggal sedikit dengan mode BL.

Syukur ada kawan sekelas, Mariana yang guide aku dalam mode ni. Menggagau gak lah memula. Dari tempat, masa dan kelas mana, semua dapat info dari Kak Marina neh! Thanks kak! huhu.

Lepas balik dari kelas hari ni, baru lah nak bukak website Ined (download jadual) dengan I-Class. Kalau tak, haram lah nak bukak. HEHE


Thanks to our lecturer, Puan Faridah Jaafar yang mesra, talkative dan suka share experience dan pandangan beliau. Untuk 1st impression, beliau seorang yang boleh tolerate, easy going dan mahukan semuanya berjalan dengan lancar. FOr this time, kita tengok cam ne nanti for 2-3 seminar after this =)

Pening ke BL concept?

Ada pro and cons lah. Bagi aku yg datang dari mode PLK, kena sesuaikan diri dengan banyak masa diluang dalam i-class berbanding kalau PLK, hanya habis didalam kelas sahaja. Kalau ada pun tengok i-class, untuk ambil nota/rujukan saja. Tak lebih dari itu.

Dan, kalau BL ni pulak, korang memang habiskan masa untuk berbincang dengan rakan-rakan secara maya. Lebih kurang macam e-PJJ. Tapi BL masih ada kelas (dipanggil seminar) pada hari Sabtu dan Ahad bertempat di UiTM Puncak Alam.

Aku cuba mode BL ni sebaik mungkin. Mana tahu lama-lama selesa pulak, senang lah untuk next semester. Aku ada lagi paper yang memerlukan BL. HUHU. Wish me luck bebeh!

enjoy!

No comments: