Thursday, February 16, 2017

Bagaimana mengendalikan Facebook Business page dengan berkesan? by shahroll




As salam, hello readers...

Belum siap proposal website untuk aku propose esok malam, tangan dah gatal nak taip dalam blog. Memang sukar nak buang tabiat aku yang suka "jump to jump" kerja lain ke kerja yang lain. Dari zaman sekolah aku rasa jadi camni, huhu! hope korang jangan tiru aku eh!

Malam ni agak santai sikit tutor aku, pasal Facebook Business page.

my FB Business page, SH Network Media

Bagi mereka yang baru-baru menggunakan FB page ni, agak sukar untuk membezakan template yang ada dengan business yang korang jalankan. Kebiasaannya, FB page akan bagi standard template untuk korang gunakan. Tapi kena ingat, business korang kalau jenis produk, tak sesuai untuk guna standard template tu. Begitu juga dengan jenis perkhidmatan.

Dalam template FB page, dia ada beberapa template iaitu:

1) Standard template
2) Venue template
3) Shopping template
4) Politician template
5) Services template
6) Restaurant template

Maka dengan itu, korang dah boleh tukar template sekarang dengan kesesuaian business korang. Kalau jual tongkat ali contohnya, boleh tukar ke shopping template lah sebab dia ada features seperti section "shop" yang mana kornag boleh gunakan untuk promote produk korang seperti dalam web e-commerce.

Gambar: Google Image

Untuk perkhidmatan, gunakan template macam SH Network Media gunakan, services template. Nanti dia ada section untuk list semua services yang korang jalankan. Senang untuk orang ramai tengok apa yang korang boleh berikan secara ringkas sebelum dorang go thru dengan lebih details (kalau dorang dah suka dan minat, for sure dorang akan email korang!)

Ok lah, takat ni je dulu eh, nanti ada masa aku sambung lagi!

enjoy!



No comments: