Saturday, November 07, 2015

Macam mana nak cari bloggers dalam komuniti? by shahroll




As salam, hello readers...

Rasanya aku dah cerita benda ni dalam blog aku, tapi aku highlight semula tentang beriklan dalam blog. Actually benda ni dah lama company-company attach dengan blogger untuk buat review, dapatkan engagement dengan readers blogger, awareness product/services tapi bagi some people, how to start deal with blogger eh?

Ok, aku cerita serba sedikit.

Bagi korang yang mencari medium bloggers untuk buat promosi terbaru untuk syarikat atau orang perseorangan, boleh menyemak komuniti-komuniti bloggers yang ada di dalam Facebook. Banyak sekarang ni ada. Boleh mulakan carian dengan ayat "bloggers" ada la beberapa komuniti keluar dari senarai carian.

image: Huffpost

Then, boleh masuk dengan grup-grup komuniti bloggers, dan shout-out requirement yang korang nak. Misalnya, korang perlukan 300 bloggers untuk buat review ke, 600 bloggers atau influencers untuk projek besar korang ke dan sebagainya.

Nyatakan juga projek apa korang nak buat tu. Kalau nak privacy, boleh tinggalkan email atau number whatsapps korang. simple and easy!

Ada juga PR atau Marketing Exec yang pass job pada agency. Itu pon boleh gak sebab, agency akan arrange semua dari awal hingga akhir proses.

Ada juga PR atau Marketing Exec yang just pass pada bloggers terus. Misalnya, macam company SH Network Media ke kan, boleh je buat untuk company yang nak buat promotion dan awareness. Boleh discuss harga yang mungkin lebih rendah dari orang lain.

Ikut pada bajet masing-masing. Kalau ada bajet untuk advertising online, jangan nak cut sangat eh. Sebab masing-masing adalah professional dalam bekerja. Tak kira bloggers part time or full time, komitmen tetap sama.

Nak buat post blog pun, makan masa juga ya. Lelagi kalau bloggers dapat job kencang, memang lambat la post entry nak keluar. Tapi dateline tetap kena ikut, untuk client katanya.

Ok, ada apa-apa nak tanya boleh whatsapp aku: 012-3437359 untuk deal promotion online atau nak buat siaran dalam blog. Affordable to all!

enjoy!






No comments: