Monday, May 06, 2013

Jatuh bangun dalam perniagaan, itu biasa by shahroll




As salam, hello readers...

Bila kita nak memulakan sesuatu, tak kisah lah apa pun, langkah pertama yang mesti diambil adalah, adanya ilmu yang berkaitan dengan apa yang kita nak lakukan. Bukan main redah dan tak tahu risiko yang kita bakal hadapi.

Ini yang terjadi kat aku dulu. Aku nak share dengan korang, pembaca aku.

Semangat berniaga berkobar-kobar. Langsung tak toleh ke belakang. Ilmu sekadar hanya "ada-ada" tak mendalami sepenuhnya. Sepatutnya aku ber-partner dengan rakan kongsi, tapi aku agak gelojoh, nak bukak studio (gambar) sendiri.

Modal tak banyak. RM10 ribu saja. Memang kalau difikirkan, rugi banyak. Return berapa saja dalam tempoh 4 bulan membuka studio tu. Aku mula sedar, dengan overhead yang tinggi (RM550 setiap bulan) aku tak boleh meneruskan perjuangan dalam biznez tersebut.

Lalu, dengan penutupan studio tu, aku mulai analisis kesilapan dan kesalahan yang lalu. Dari situ, aku banyak belajar dan belajar. 

Aku mula slowdown. Mencari semangat yang hilang. Aku suka baca hadis dan quote. Dari situ sumber kekuatan aku. Dan, bila aku nak naik kembali, aku cuba benda lain selain yang aku buat dulu. Perubahan!

Yup, kena memang cepat membuat perubahan dalam setiap gerak kita dalam perniagaan. Dunia biznez "kejam". Kalau kau lambat, kau kena potong. Tak pun, dicantas!

Lihat hadis ini;

"Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka”

Curhat dimalam hari.

enjoy!

4 comments:

Mohammad Azri said...

Biasalah tu. Adat meniaga. Xtry xtahu.

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Azri:

Yup boss! thanks sudi dtg sini.. hehe

Mohammad Azri said...

Nnt free leh lepak sekali...boleh sembang pjg..

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Azri:

Boleh saja bro =)