Monday, August 30, 2010

The true meaning of independence for me! by shahroll

Salam all! =)


Tinggal beberapa jam untuk kita menyambut detik Merdeka. Seperti biasa, anak-anak muda-mudi ghairah untuk menyambutnya dengan penuh semangat. bagus sekali, tetapi hanyalah sekadar "jeritan" dan "laungan" yang "KOSONG". Faham?


Mungkin ada yang kurang pasti, faham atau tidak mengenai apa yang aku tulis nie. Anggap aku "klise" ngan kenyataan nie, up to you. Aku just shout what in my mind dan stereotype yang selalu berlaku pada bulan Merdeka nie.


Apa yang menjengkelkan aku? ikut list kat bawah:-


1) Remaja naik motor, pasang Jalur Gemilang sampai cecah tanah. Aku cukup tak suka dengan cara nie. Aku bukan nak hina mat-mat motor ke apa, aku salute korang, semangat dah ada, cara pulak tak kena. Ada tu, sampai "koyak" bendera tu sebab korang biarkan cam tu. Merdeka?


2) Nak bagi keseronokan maksimum di malam detik Merdeka, dok pakat-pakat ngan member pergi tempat ramai orang berkumpul tuk sambut Merdeka. bagus, aku puji tapi.... dok usung anak dara orang/bini orang/bini kawan/awek kawan dan sebagainya bawak dok tengah2 malam buta sampai lah awal pagi sebab untuk jadi peneman. Merdeka?


3) Mula cantik, bersih lepas tu caca-merba,hancoq! Apa dia? Tempat yang korang hok sebok laung ..." Merdeka...Merdeka..Merdeka.." jadi medan per-sampahan yang nyata maha jelas! Mana sensitiviti yng kononya nak jadi Negara Maju, but minded class ke-3? Merdeka?


4) Merdeka disambut dengan botol arak ditangan. Syabas! Anda memang "merdeka".


5) Tak kenal pon tokoh-tokoh kemerdekaan. Tanya siapa Tun Hussein Onn,kalut.. tak reti jawab. Sebab beliau tak sepopular Linda Onn! Merdeka?


Owhh.. dah banyak sangat aku bagi point, terima? kalau tak korang leh shout lam comment aku, and give me why if u against me.. deal?


Sebelum aku terlupa, apa yang sebenar2nya maksud kemerdekaan bagi aku, simple je:-


... ' Jadi bangsa yang boleh menjadi bangsa yang flexibel, liberal dengan bangsanya tapi bukan pada agama,bersedia menghadapi situasi sukar pada masa kan datang, mempunyai matlamat yang jelas dalam setiap perkara, jujur dengan bangsanya,mengamalkan kuat budaya serta asal usul.." -SH-


Kan? yeah! Selamat Hari Merdeka Malaysia ke 53! 1 Malaysia?



8 comments:

Didz said...

Salam Shahroll,

It's shocking to read the facts how merdeka is celebrated in your country..but it's still a good thing someone like you are thinking more rational on the whole true meaning of merdeka..

:)Selamat Merdeka to u and all the Malaysians..

and thanks for dropping by to my site ;) oh, dan selamat berpuasa jugak!

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Didz-W:

Salam Bro Didz,
If you want the facts in media stream, wait tomorrow and u can see the what i mean =)

This my perspective view in celebration "Merdeka",for show certain people like celebration like this.

But, not at all.. =)

Thank you, u also Selamat Berpuasa..=D

Didz said...

Wsalam...apa plak bro...kite org pompuan lah..lol!

Drunbella Khoo said...

point-point yang bagus.
tak suka jugak tengok mat motor yang pasang bendera sampai cecah tanah.
kesian bendera tu.
huhuhu.
=_=

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Didz-W:

Opzz! Female ke.. so sorry! =D i tot u lelaki.. hehe my bad!

So, what Brunerian dah siapkan untuk AidilFitri? almost done?

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Drunbella Khoo:

Hello! Thanx drop here.. yup! aku pon mmg hangin gak ngan dak2 nie.. dah letak kat belakang plak tu.. haihh~ =_=~

Didz said...

Persiapan utk Aidil Fitri dkt sini...hmm rasanya biasa2 aje...I mean semuanya bersederhana... tauke kedai2 je yg ter-over berpesta jualan...lol!

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Didz-W:

Owh ya? bagus lah cam tu, islam tu sendiri suruh umatnya bersederhana saja...

saya tahun nie tak tempah baju, beli siap.. murah! =D