Sunday, May 03, 2020

Kemahiran baru semasa PKP? by shahroll




As salam, hello readers...

Salam Ramadhan ke-10 hari ini dan aku ucapkan Selamat Hari Pekerja untuk edisi 2020. Tiada perhimpunan, tiada jamuan setakat ini kerana masih dalam mood Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) ye.

Dan sepanjang 44 hari kita di-PKP kan dirumah, apa yang kornag dah belajar untuk membangunkan kemahiran baru atau ilmu yang kornag dapat menerusi FB, Google atau website?

Ada takde?

Kalau takde tu, memang rugi sikit la sebab masa sebulan lebih tu kalau belajar benda baru dah boleh dijual dalam marketplace untuk kita jana pendapatan. Yes, betul gaiss dapat TAMBAH PENDAPATAN.

Sebagai contoh:

18 Mac 2020 ambil kursus online untuk membina laman web e-Commerce. Belajar pun suka-suka, bukan nak menjual lagi masa ni. Sekadar tambah ilmu di kepala.

Selepas 2 minggu, dah paham selok-belok pembangunan e-Commerce, rasa seronok pulak. Dan, korang pun belajar lagi 2 minggu untuk mendalami pasal produk, promosi dan sebagainya (28 April 2020)

Dan bila dan makin serius, korang ada masa lagi 2 minggu untuk promosikan perkhidmatan korang dalam marketplace terbuka. Atau paling senang pun dalam FB kornag sendiri je. Harga perkhidmatan tu jangan kill market sedia ada, cuba follow tapi rendah sikit. Sesuai dengan kornag yang baru bermula.

See? cukup kan sebulan lebih tu untuk kornag create pipeline baru utnuk tambah income?


Jumpa next time!



No comments: