Saturday, March 30, 2013

suara anak muda: @SaifuddinAbd SOAL @MatLuthfi90 & @IniAnwarHadi JAWAB by shahroll




As salam, hello readers...

Ingin membuka channel Youtube Anwar Hadi, terjumpa video yang agak seronok untuk ditonton dan dianalisa. Walaupun sesi "berborak" dilakukan dengan cara yang santai, namun output yang diutarakan oleh kedua panel iaitu Mat Lutfi dan Anwar Hadi begitu berharga bagi panel/moderator, Dato' Saifuddin Abdullah.

Channel: Warta Rakyat

Seronok bila melihat diskusi yang santai yang mana kita tahu, Datuk Saifuddin merupakan salah satu menteri yang suka mendekati anak muda dan membawa  politik baru. Dengan cara ini, beliau dapat memahami corak pemikiran dan pemahaman anak muda tentang dunia politik di Malaysia.

Dalam diskusi ini juga, ditanya bagaimana media sosial mempengaruhi anak muda dalam menilai sesuatu itu melalui blogs, twitter, Facebook dan lain-lain medium setelah television (24%) dan surat khabar (12%) tidak mampu untuk menarik minat golongan muda untuk melihat dan membaca.

Saifuddin Abdullah

Anwar Hadi
Gambar: NST

Mat Lutfi

Kepetahan dalam berdiskusi tidak dapat disangkal oleh kedua Youtubers Malaysia yang famous ni. Aku juga kagum dengan mereka yang bijak menyusun kata-kata walaupun tidak "seberat" ahli politik, tetapi mampu membuatkan orang lain berfikir akan kehendak semasa anak muda zaman sekarang.

Latar belakang mereka dalam pelajaran, juga aku rasa membantu, bukan mengeluarkan point-point atau kata-kata kosong!

enjoy!

No comments: