Thursday, December 31, 2009

Ada apa dengan statistik?






** Stat-Counter Statistik




** Nuffnang Statistik



Salam to all readers...


Ada lagi beberapa jam saja lagi untuk menyambut TAHUN BARU 2010, tapi kerja2 mengUPdate blog tidak mengenal masa, samada tahun baru ke, tahun baru cina ke.. haha, apelah SH merepek nie.. aite, Ada Apa Dengan Statistik bagi korang??Adakah semata-mata untuk suka2? Untuk dipaparkan dalam blog macam SH buat nie?? hahaha~ ape pon jawapan anda, SH ucapkan TAHNIAH!




Apa takrifan pasal statistik nie eh??ikuti bacaan dibawah nie:-



Statistics is the science of making effective use of numerical data relating to groups of individuals or experiments. It deals with all aspects of this, including not only the collection, analysis and interpretation of such data, but also the planning of the collection of data, in terms of the design of surveys and experiments.
A statistician is someone who is particularly versed in the ways of thinking necessary for the successful application of statistical analysis. Often such people have gained this experience after starting work in any of a list of fields of application of statistics. There is also a discipline called mathematical statistics, which is concerned with the theoretical basis of the subject.




tak jelas eh bagi korang?? xpe2 SH bg translate kan.. :)



Statistik adalah ilmu mengefektifkan penggunaan data numerik yang berkaitan dengan kumpulan individu atau eksperimen. Ini berkaitan dengan semua aspek ini, tidak hanya termasuk pengumpulan, analisa dan penafsiran data tersebut, tetapi juga perancangan pengumpulan data, dalam hal design survey dan eksperimen.

Seorang ahli statistik adalah seseorang yang sangat berpengalaman dalam cara berfikir yang diperlukan untuk kejayaan pelaksanaan analisis statistik. Sering kali orang-orang seperti telah mendapatkan pengalaman ini selepas mula bekerja di salah satu senarai aplikasi bidang statistik. Ada juga suatu disiplin yang disebut matematik statistik, yang berkaitan dengan dasar teori subjek.



Haa, tu lah dia serba sedikit tutor untuk paper Statistik ( bisnes) untuk hari ini.. haha~ macam pensyarah kat UiTM lak rasenyer.. hermm.. cakappasal pensyarah, TAHNIAH pada yang dapat ke skim Tenaga Pensyarah Muda (TPM) bagi sesi 2009/2010.


Attention pada kawan2 SH yang dapat TPM, nie lah masanya korang menunjukkan "kasih" dan "sayang" korang kat kawan2 ye... NAndosssss satooo!! hahahhahh!!! :P wassalam... 



No comments: