Saturday, August 17, 2013

Blog Review: Mrs. Wandalova- Dari Hati Turun Ke Skrin by shahroll




As salam, hello readers...

Projek yang agak lewat bermula. Sepatutnya dah review 2-3 blog sebelum raya lepas. Kalau jadi pemaju rumah, dah kena denda dengan kerajaan. HAHA! Tapi tak pe, pada minggu ni aku dah start review mengikut list yang telah aku buat dalam post yang lepas.

Blog siapa untuk kali pertama ni?

Kita lihat print screen blog yang aku sediakan;


Wanda (nama dalam Facebook) merupakan rakan sekolah aku dahulu di Sekolah Teknik Klang. *bukan takat kawan FB aje taw!* agak lama lost contact, kemudian terjumpa dalam FB. Menurut Wanda, blog dia baru saja dibina atas platform Wordpress (tengok template je dah taw.. hehe) bila aku tengok source code

Apa yang aku dapat lihat, blog ini merupakan blog personal sebab ada post entry tentang motivasi, honeymoon dan pengalaman. Tetapi korang lihat button menu diatas, terdapat link untuk pergi ke another site iaitu blogshop milik Wanda Beauty.

Strategi yang bagus sebenarnya. Sama seperti apa yang aku buat dalam blog aku.

Widget dalam blog tidak banyak digunakan. Pada aku, terlalu banyak widget juga tidak elok. Semak semacam. Sekarang dah nice. Cuma kalau boleh, letakkan beberapa gambar di sidebar bagi memeriahkan blog.

Laju tak blog ni?
Kelajuan ditahap terbaik iaitu dalam 6.84second sahaja dapat diakses. Boleh juga diakses melalui smartphone dan tablet dengan kelajuan yang lebih kurang sama. Ujian berdasarkan test di dalam pingdom dot com

Kalau test ranking untuk blog, dua elemen utama dalam blogging adalah Alexa dan juga Pagerank. Semakan aku terhadap blog Wandalovo; Alexa rank: 11,348,919 (Global) jika blog ini diteruskan, mampu untuk generate untuk ranking di Malaysia. PR blog masih 0/10

Template yang digunakan boleh ditingkatkan lagi. Aku pecaya WP banyak template yang cantik dan berunsurkan professional. Walaupun blog ini di niche kan oleh Personal Blog, aku rasa template yang nampak "PRO" juga penting. Ia merupakan first impression bagi pembaca yang berkunjung.

Aku baca 2-3 post dalam entry yang sudah di-publish. Rata-rata Malaysian bloggers buat style "monolog" ataupun penyampaian secara santai dan bersahaja. Tiada ayat-ayat jargon yang susah untuk difahami. Tetapi aku cuma nak sentuh dari segi ejaan bahasa, mungkin boleh ditulis dalam ayat penuh? Sebab, Google mencari /index dari pencarian kata-kunci yang ditaip dalam ejaan penuh.

sekian review ringkas dari aku. Hope dapat mengekalkan momentom untuk meng-update blog secara konsisten. Majulah blogging untuk business! hehe..

enjoy!

3 comments:

Cikgu Aini said...

Haaaha... bukan sekadar denda kerajaan.. buyers pun saman itu HS Developer... hehe :) takdelah.. gurau ye.. btw, terbaiklah!!...

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

CA:
HS or SH Developer? hahaha.. aminn! doa tu.. hahha...

Cikgu Aini said...

Haha...laju sangat taip! Terbalik daaa... ^_^